Biznesplan – jak go wykonać i co powinien uwzględniać?

Biznesplan to dokument, który sporządza się zarówno przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, jak i w chwili, kiedy notuje ona kryzys (po to, by można było przygotować plan naprawczy). Nie powinno się jednak lekceważyć tego dokumentu – jest on bowiem niezbędny w chwili, gdy ubiegamy się o dotację bądź dofinansowanie rozpoczęcia działalności gospodarczej (przykładowo w ramach funduszy unijnych czy dotacji możliwych do pobrania z Urzędu Pracy). Jak prawidłowo napisać biznesplan i co powinno się w nim znaleźć, aby przekonał potencjalnych grantodawców do zainwestowania w Twój pomysł na biznes?

  • Biznesplan powinien rozpoczynać się od skróconego opisu całego projektu. To właśnie ta część musi przekonać potencjalnych kontrahentów czy inwestorów do wzięcia udziału w Twoim biznesie, dlatego streszczenie całego przedsięwzięcia powinno być napisane zwięźle i przejrzyście. Jakie informacje powinny się tam znaleźć? Koniecznym jest opis specyfikacji biznesu, czyli jego przedmiotu: produktów, jakie będziesz wytwarzał czy usług, jakie zamierzasz świadczyć. Dodatkowo powinieneś opisać, w jaki sposób Twoje produkty czy usługi będą wyróżniać się spośród innych i jakie korzyści niosą ze sobą dla klientów. Warto wspomnieć również o kanałach ich dystrybucji.
  • Kolejnym krokiem w napisaniu idealnego biznesplanu jest sporządzenie opisu przedsiębiorstwa, zawierającego wszelkie podstawowe dane o powstającej firmie. Co powinno znaleźć się w tej części? Życiorys bądź życiorysy założycieli, dane, nazwa i forma prowadzenia przedsiębiorstwa. Niekiedy w tym miejscu dołącza się także dokumenty strategiczne – analizę SWOT, analizę pięciu sił Portera, opis posiadanego kapitału (finansowego i ludzkiego), założenia, misję, cele i wizję przedsiębiorstwa.
  • Trzeci krok w pisaniu biznesplanu to opis produktu bądź usługi. Są to informacje dotyczące ceny, która ma mieć Twój produkt czy usługa (z uwzględnieniem kosztów produkcji i dystrybucji), strategii sprzedaży, partnerów, z którymi chcesz współpracować, kanałów dotarcia do odbiorców, strategii rozwoju produktu bądź usługi.

About Biznes Ekspert

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *