Biznesplan – jak go wykonać i co powinien uwzględniać?

Biznesplan – jak go wykonać i co powinien uwzględniać?

Biznesplan to dokument, który sporządza się zarówno przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, jak i w chwili, kiedy notuje ona kryzys (po to, by można było przygotować plan naprawczy). Nie powinno się jednak lekceważyć tego dokumentu – jest on bowiem niezbędny w chwili, gdy ubiegamy się o dotację bądź dofinansowanie rozpoczęcia działalności gospodarczej (przykładowo w ramach funduszy unijnych czy dotacji możliwych do pobrania z Urzędu Pracy). Jak prawidłowo napisać biznesplan i co powinno się w nim znaleźć, aby przekonał potencjalnych grantodawców do zainwestowania w Twój pomysł na biznes?

  • Biznesplan powinien rozpoczynać się od skróconego opisu całego projektu. To właśnie ta część musi przekonać potencjalnych kontrahentów czy inwestorów do wzięcia udziału w Twoim biznesie, dlatego streszczenie całego przedsięwzięcia powinno być napisane zwięźle i przejrzyście. Jakie informacje powinny się tam znaleźć? Koniecznym jest opis specyfikacji biznesu, czyli jego przedmiotu: produktów, jakie będziesz wytwarzał czy usług, jakie zamierzasz świadczyć. Dodatkowo powinieneś opisać, w jaki sposób Twoje produkty czy usługi będą wyróżniać się spośród innych i jakie korzyści niosą ze sobą dla klientów. Warto wspomnieć również o kanałach ich dystrybucji.
  • Kolejnym krokiem w napisaniu idealnego biznesplanu jest sporządzenie opisu przedsiębiorstwa, zawierającego wszelkie podstawowe dane o powstającej firmie. Co powinno znaleźć się w tej części? Życiorys bądź życiorysy założycieli, dane, nazwa i forma prowadzenia przedsiębiorstwa. Niekiedy w tym miejscu dołącza się także dokumenty strategiczne – analizę SWOT, analizę pięciu sił Portera, opis posiadanego kapitału (finansowego i ludzkiego), założenia, misję, cele i wizję przedsiębiorstwa.
  • Trzeci krok w pisaniu biznesplanu to opis produktu bądź usługi. Są to informacje dotyczące ceny, która ma mieć Twój produkt czy usługa (z uwzględnieniem kosztów produkcji i dystrybucji), strategii sprzedaży, partnerów, z którymi chcesz współpracować, kanałów dotarcia do odbiorców, strategii rozwoju produktu bądź usługi.

About Biznes Ekspert