Analiza SWOT – poznaj szanse i zagrożenia swojego biznesu

Analiza SWOT – poznaj szanse i zagrożenia swojego biznesu

Zastanawiasz się, dlaczego Twój biznes przeżywa ostatnio spadek wydajności lub spadek zysków? A może dopiero planujesz założyć firmę i nie wiesz, czy to dobry pomysł? Wielu właścicieli przedsiębiorstw zmaga się z tego typu problemami, często jednak nie wiedzą, jak dojść do rozwiązania kłopotów. Jednym ze sposobów, które mogą pomóc w zdiagnozowaniu obecnej sytuacji przedsiębiorstwa i naprowadzić jego właściciela na najlepsze rozwiązanie, jest wykonanie analizy SWOT. Jak ją zrobić? To proste – wystarczy, że podzielisz kartkę na cztery pola – każde z nich będzie oznaczało coś innego. Musisz uzupełniać je w zależności od tego, co dane pole oznacza, a z wypełnionej tabeli będziesz mógł wysnuć konkretne wnioski. Jakie pola należy wypełnić?

  • Pierwsze z nich to silne strony (od angielskiego „strength”) – pamiętaj, by w tym miejscu wypisać jedynie pozytywne cechy, które przedsiębiorstwo posiada wewnątrz, czyli, przykładowo: usystematyzowana struktura, duże zasoby finansowe i kadrowe, wiedza know-how. To pole, w którym możesz więc chwalić swoje przedsiębiorstwo.
  • Obok pola z silnymi stronami, znajduje się pole ze stronami słabymi – od angielskiego „weak” (w tym momencie znów pamiętaj, że słabe strony mają być „wewnętrzne”, czyli dotyczyć przedsiębiorstwa jako takiego). Mogą to być przykładowo: zła sytuacja finansowa firmy, brak odpowiednio dobranego zespołu, brak sprzętu. W tym polu wypisz wszystko, co w przedsiębiorstwie działa źle.
  • Pod mocnymi stronami powinny znaleźć się szanse (od angielskiego słowa „opportunities”, czyli wszystko to, co stwarza firmie okazję do rozwoju i znajduje się „na zewnątrz” przedsiębiorstwa. Szansą będzie na przykład dogodna dla klientów lokalizacja, mała konkurencja, nisza w rynku.
  • Pod słabymi stronami powinny się znaleźć z kolei zewnętrzne zagrożenia (od angielskiego słowa „threats”), takie jak ekspansja innych firm, niższe ceny konkurencji, oddalenie firmy od centrum, złe opinie w Internecie.

About Biznes Ekspert